You skate girl!

Skatekurs alltså. Förra helgen.
Klara kom ju men den briljanta idén att vi skulle lära oss skatea under en helg. Sagt och gjort!
Därför åkte hon och jag på fredag eftermiddag till Fyrishov med varsin bräda under armen. Lite pirriga var vi, för de andra hade ju trots allt åkt sedan kl 10 samma morgon, och själva hade vi aldrig stått på en bräda. Eller jo, stått, men inte åkt.
Vad mötte oss då när vi kom in och såg de andra deltagarna? Jo, galet många tjejer som åkte runt som om de inte gjort något annat. Var fanns alla nybörjare?!
Klara och jag blev dock snabbt infångade av Sarah som ledde oss till ett stort rum med trägolv där vi kunde ta våra första stapplande åkturer på lånade brädor. Jag fick hjälp av en röd(rosa-)hårig skönhet vid namn Nina som snabbt förklarade grunderna i hur man åker, tar fart och bromsar sin bräda. Sedan var det bara att sätta igång, svänga lite här och där och lära sig något litet trix av Sarah för att få åkningen att se snyggare ut. Strax var det dags att dra vidare, nu var det "parkeringshuset" som gällde! 
Där övade jag och Klarisen som tokar på varsin ollie. Trodde vi ja! Klara den lilla luringen hade istället börjat lära in en nollie, något som är mycket coolare! Så vidare duktiga blev vi kanske inte, men vad gör väl det?
Efter ett tag blev vi utslängda av någon anställd på parkeringshuset, så vi åkte till Alnäs där vi skulle bo. Men vad väntade oss där, om inte... HÖGHÖJDSBANAN! Kall och hög var den, mer säger jag inte. Jo, förresten, avslutningen, ett språng ut i det fria, var alldeles, alldeles underbart.
Mat. Bäddning. Underhållning i köket av Puck och Tess, de sköna Ume-brudarna. De dansade för mig, Sarah och Klara och listade gång på gång ut vem som skulle bort. Det blev de flesta av oss till slut. 

Väckningen på lördagen var fin. Instruktörerna hade extraansikten som var rätt heta. Iklädda groteska masker kom de upp och sjöng Ja må hon leva för Kattis, 18 på dagen! Skor och tröja blev det, och T-shirtar delades sedan ut till oss alla. Frulle. Avfärd till FRYSHUSET!
Åka bil, åka bil, åka bil. Frysa utanför frysen... udda. In i frysen så småningom, och där var det inte kallt, nope. Där droppade många för första gången, och jag och Klara började åka i lite lutning så smått. Blåmärken fick vi, oja, men det var det värt. Stackars Ida däremot stukade foten och fick gå med kryckor restan av dagen.
Något som kan vara värt att nämnas är att vi fick åka före öppningstid, så vi hade hela allt:et för oss själva i två timmar. När pojkarna (för det var bara pojkar sånär som på en tjej) började strömma till vid öppningstid gick vi för att käka lunch. Köttfärsås och spaghetti. Mums.
Efter en mättande och närande måltid åkte vi till "Humlan" med våra tre bussar, och där, tro't eller ej, lyckades jag göra en rejäl ollie, och Klara fick fart på sin nollie. Eller ja, den hette något annat eftersom vi stod så stilla som vi gjorde, för att det ska vara en nollie måste man åka framåt... Klaran och jag fick lite kläm på ett och annat nytt litet snitsigt trick också, ramlade gjorde jag också en del.
Mat på Donken, och sedan bar det av hemåt till discotoner. Min lilla buss tog en extra sväng till rampen där vi åkte lite. Jag, Klara och Hanna drog uppför backen till skrapan och åkte sedan hela vägen ner. Jisses, jag trodde att fötterna skulle vibrera loss när man åkte på den ojämna asfalten. Galet. Tyvärr ramlade Kattis i rampen och slog i huvudet på sin födelsedag. En hjärnskakning blev det, men inget sjukhus.
Hem och kolla på lite skatefilm,  Dogtown för att vara exakt. Prata lite goja. Vara lite sjuk. Leka hjälte på gitarr. Ni vet hur det går, helt plötsligt står man och borstar tänderna och sedan är man i sin säng. Lustigt.

På söndagen hade vi försovit oss enligt Ida, men hon ljög. Upp kom man till slut, och efter att ha städat ur så åkte vi till rampen. Där chillade vi hela dagen med massa tävlingar. Pojkar kom, och pojkar åkte därifrån när de såg att rampen var invaderad av tjejer. Fjollor! Det var roligt men påfrestande, sjukan min blev elakare och elakare.
Till slut var allt roligt skateande avslutat, Puck och Tess hade inte lyckats missa sin buss till Ume, så de hade fått åka vid två-tiden med varsin bräda vunnen i ramprävlingarna. Grattis brudar! Vi andra chillade lite hemma hos Åsa innan det var dags att åka till Dragon Palace för den sista måltiden. Hehe.
Där märkte man att något hemskt hade hänt! Det saknades vissa sponsorspriser. Återfärd till Alnäs blev det för att leta igenom soptunnorna. Där hittade de några av priserna, men tyvärr inte allt. De "finaste" priserna hade blivit stulna, och de var tillsammans värda kanske 2-3000. Men det gjorde inte så mycket ändå, för det fanns gott om andra priser och humöret var på topp efter en dag full med skate och en mage full med kinabuffé. Jag för min del fick både en fin T-shirt och en bräda från Hollywood. Tack!

Jag vill bara säga att det var ett sjukt bra arrangemang, och jag vill tacka ledarna för att de drog ihop detta på tre veckor, kommunen för att de bidrog med MASSA pengar och till sist vill jag tacka alla sponsorer i form av butiker och anläggningar. Just det, tack alla brudar för att ni är så sköna!


Fantastiskt kul!


Kommentarer
Postat av: ida östensson

ååh googlade lite på you skate girl å fann detta :) gött! skejta på måndag på frysen?

Postat av: moncan

Jag vill, men vilja och kunnande är ju lite olika saker ibland.. :/ träning och pluggande till nationella i Fysik A står i vägen...

2007-12-09 @ 14:15:29
URL: http://moncan.blogg.se
Postat av: desirée

lät ju riktigt trevligt de där :)

2008-03-28 @ 17:28:27
URL: http://desireej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback