Insikternas afton

Jag har just kommit fram till en skräckinjagade insikt:

Det finns trevliga Katteelever. Ytterligare några nya utöver de gamla mötte man i fredags.


Insikt som inte är fullt lika skräckinjagande:

Jag är en envis ungjävel. Om man vill säga något till mig så räcker det inte med att säga det - "Gör köttfärssås och spaghetti till middag". Näe. Man måste övertala mig - "Men ska du inte göra köttfärssås och spaghetti till middag? Det passar ju bra till ketchup..?". Att ställa frågor är nog nästan det bästa, ställa frågor och låtsas ställa fördelar och nackdelar mot varandra. Jag säger låtsas, för allt handlar ju egentligen om tonfallet. Låter man lite negativ när man säger "Jo, visst är den här tre rätters middagen nyttig och god och sådär..." och sedan låter ganska mycket mer positiv när man fortsätter "...men kolla, du älskar ju varmkorv, och den kostar ju faktiskt en tia mindre?" så är det klart att jag förstår att varmkorven är ett bra mycket bättre val. Simpelt.
Vad du än gör, säg inte "Köp varmkorven", för då kommer jag veta och känna i hela kroppen att det är fel val. Det kommer dock inte hindra mig från att likt förbannat stå i den där varmkorvskön tills vi är framme vid kassan, och då kommer jag att bli hysterisk, mumla en ursäkt och sedan sätta av mot mina tre rätter. Men orkar man ändå inte säga en mening som är längre än två ord så kan man försöka sig på att säga motsatsen till det man vill att jag ska göra. "Köp trerätters (två ord)". Detta är dock inte lika pålitligt, för om ena alternativet rent tekniskt sett är lite bättre så kanske jag mot principen följer rådet jag fått. Jag skulle alltså föreslå att försöka övertala mig lite finkänsligt. Sehr gut!


Knüff 

Kommentarer
Postat av: Emmut

Köp varmkorv, köp varmkorv! Lite ketchup, lite senap! (sång)

Postat av: Moncmut das mammut

Hahaha, Emma, du följer inte mina regler men gör ändå helt rätt! Vill du gå på en korvmoj med mig?

2008-04-22 @ 19:48:15
URL: http://moncan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback