Julens och lovets framsidor

Lov ger så fruktansvärt bra förutsättningar för spontanitet. Efter fars födelsedagsmiddag i söndags åkte jag hem till Henrik. Där skulle han, jag och Clara chilla ett litet tag och kolla på film. Men det blev 20 h i slutändan. Feel good-andan härskar här.

Idag kom förresten Lindmark över med en julklapp. Jag får inte öppna den förrän på julafton, för det är en brevbomb. Men det gör inget, för jag kommer nog inte få så mycket julklappar i år (inte mig emot!).
Snart kommer Johanna med en till julklapp. Jag fasar lite för den, för jag har fått för mig att den inte är så rumsren. Då pratar jag inte om en hundvalp eller en iller. Nej. Vi får se, det ska bli kul att träffa henne iallafall.
Till kvällen dyker Hanna och Snuskis upp. Traditionen bjuder så, och jag kan inte tänka mig att jag har något att säga emot. Vi ska göra (håll i er nu, det är ett ganska långt ord) mandelmassefigurer och förhoppningsvis Wrammerts "pepparbollar":

Glögg- och pepparkaksbollar


Ingredienser:

200 g pepparkakor

50 g smör

30 g mandelmassa

2 msk glögg


Att rulla i

100 g blockchoklad

finsmulade pepparkakor, körda i mixer eller med mixerstav

2 msk cacao


Gör så här:

Smula sönder pepparkakorna och blanda med smöret, glöggen och mandelmassan till en jämn deg. Smält Fazer Ögon Ljus Choklad i ett vattenbad. Rulla bollar av degen och ställ kallt. Rulla bollarna i den smälta chokladen och därefter i pepparkakasmulorna som blandas med kakaopulver och ställ svalt på ett smörpapper. ÄT!

Hej och hå, lacka mot julen som Mathilda!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback