Fysik skall byggas utav vinklar, av vinklar bygger man musik (tralla)

Vilken UNDERBAR eftermiddag/kväll!

Intensivt Fysik B-studerande från ca 16.30 - 22.30 med kanske en halvtimmes middag. Det är så de ska tas!
Allvarligt talat får vi se hur det går med mitt prov på (skär)torsdag, för idag (när jag redan låg efter i pluggandet) insåg jag att vi hade ytterligare ett kapitel som jag hade missat lite halvt (helt). Ja, ja, jag orkar inte oroa mig, det är väl ca 120 kvar på kursen efter detta ändå. Bara att göra sitt bästa, eller hur?

Puss och gos, och har du inte något vettigt för dig så kan du roa dig med att lösa denna uppgift! Den är galen. Med hjälp av endast en vinkel ska man räkna ut accelerationen på ett tåg. Grattis. Skriv gärna upp svar och uträkningarna om du löser den, aay, jag har facit!

4.15   En pendel är upphängd i en järnvägsvagn som rör sig med ökande hastighet på en rak bansträcka. Pendelsnöret bildar en stund vinkeln 5,3 med lodlinjen.
a   Rita en figur som visar krafterna på pendelkulan. Beräkna vagnens acceleration.

b   Hur skulle pendeln hänga om vagnen bromsades på raksträckan? Rita en figur som visar krafterna på kulan.


Hej hopp, dröm sött!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback