Ohly!

Häromdagen hade vi fått i uppgift av Greger att läsa in oss på varsitt politiskt parti till samhällskunskapslektionen. Sedan var det redovisningsdags, och då gick vi gemensamt in på alla partiers hemsidor. Alla var inte så spännande, men några var faktiskt ganska sköna och lagom oseriösa...

Vänsterpartiet valde att presentera Lars Ohly såhär:



"Jag föddes 1957 på Karolinska.", inleder han till en seriöst framtonad bild. SVT på micken, högre status än vad TV4 hade gjort. Sedan går det bara utför...


Våra hundar Vilja och Lycklig. Vilja är en sådan där farlig kamphund, en Staffordshire Bull Terrier, och Lycklig är en Jack Russel Terrier.

Jaha. Men jag undrar om det är Ohlys tår. Det står liksom inte i bildtexten.
(För övrigt kan jag tillägga att alla bildfilerna hette seriösa saker som "lasse", "lassekamphund", "lasseboll", "lassedörr" osv.)



"Idrotten och särskilt fotboll har stor plats i mitt liv.", berättar djurgårdsfanet vidare. Heja, heja.


Min dörr på riksdagen. 

Jajjemensan. Men efter detta nöjesliv vill "Lasse" visa sina djupare sidor genom att berätta om den jobbigaste perioden i livet:
- Det finns mörka sidor i mitt liv. Till exempel gick jag 1970, när jag var 13 år gammal, med i Folkpartiets ungdomsförbund.


På sommarstället i Gnesta. 

Men sedan blir det ljusare. Lasse har sedan länge lämnat denna hemska tid bakom sig, och nu fick han jobb inom Statens Järnvägar, där han avancerade snabbt.
- Efter gymnasiet, 1976, började jag jobba på SJ. Jag arbetade först som spärrvakt och sedan som tågvakt. Jag gick tågmästarkursen och blev så småningom tågmästare (konduktör).
(För övrigt vill jag uppmärksamma er på att denna bild heter "lasselandet". Underbart, vem vill inte fara dit?)


Jag och några medlemmar i min Sekosektion på SJ.

Jaha, han har varit verksam i vad som tidigare kallades Statsanställdas Förbund, nu SEKO. Intresseklubben har sprängts av överbelastning, som Knatten sa. Men visst är han godhjätrad som kämpar för de statsanställdas rättigheter. Och se så trevligt de har det, unga och gamla som russin i en stor familjär lussekatt!



1994 fick jag tjänstledigt från SJ för att bli partisekreterare (vänsterpartiet). Jag är fortfarande tjänstledig och har kvar min anställning på SJ.
Gulligt. Till handlingarna kan vi även lägga att han brinner för en (mycket politisk korrekt) politik där han vill utjämna skillnader på alla möjliga plan.
- En rättvis politik som alltid tar ställning för dem som har minst och som inser att de som har mest måste betala för att den ska bli verklighet, helt enkelt, avslutar han.

Vad är det här (?), frågar jag mig. Självklart är det antagligen ett lumpet trick för att få oss dumma svenskar att tro att han är en av oss. Men det tänker jag ignorera och leva i min bubbla istället. Hallå, grabben som skrivit detta (Ohly eller annan, Ohly eller annan?) är ju skön. "Det här är min dörr".

Hej och hå. Fler partiers lurigheter kommer förhoppningsvis upp här, om jag nu lyckas få PrtScn-knappen att fungera. Inte lika långa, dock. Nu ska jag på ljuspromenad med Jacob! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback