Winnerbäck lärde mig en gång ett nytt ord

Altruism.

Vaddå, nu blir jag deprimerad.
Om man vill kan man säga att altruism är motsatsen till egoism. Men enligt "kunniga" existerar inte altruism egentligen. Inte renodlad. För ingen människa gör självuppoffringar utan att på något sätt tjäna på det själv.

Det är inte klokt vad deprimerad man kan bli av den här världen. Inga altruister?! Men massvis av egoister?! Hallå! Nu vill jag inte vara med längre! Jag vill ha en altruist! Och framför allt vill jag kunna vara en altruist. Om man inte är en altruist, är man då automatiskt en egoist?


Du sa "Altruism";
ett svårt ord som jag inte kände till.
I min värld får jag göra som jag vill.
Så jag gick fram och sa "Du, dig vill jag ha"
Jag fick en kram och allt var bra.

Kommentarer
Postat av: Långskånken

Det är väl bra om man gör goda gärningar för att man mår bra av det? :)

2008-10-15 @ 18:49:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback