Fiollektion

Hej!

Fiol är ju ett fantastiskt instrument. Jag hade aldrig gillat det. För gnissligt och gällt. Men sedan var jag med i musikalen Carmen (lightversion av operan). Där fick jag höra fiolen i sitt rätta element, elegant och eldig om vartannat. Nu har jag haft äran att ta lektion för en av violinisterna som var med i musikalen.

Igår stod jag och Jens med fiolfoten fram, hakan mot hakstödet och vänster handled sträckt. Gerwins, världens bäste Gerwins stod och övervakade och tipsade och berömde. Till slut kunde vi spela "Blinka lilla stjärna" (även i kanon!), liksom "Alegro" och ytterligare en låt (som jag tror heter "Höstrock" i en av mina gamla Musse Combo-böcker). Alla gick i A. Vi fick titta på dem i Gerwins gamla suzukibok. Den var fylld av klistermärken (man fick välja ett varje gång man klarade en låt) med träffsäkra kommentarer till. "Nu kör vi vidare" vid bilklistermärket. Fantastiskt!

Förutom en fenomenal lektion hjälpte Gerwins mig att stränga min fiol med hans gamla strängar. Dessutom fixade han fram ett "axelstöd" eller vad det kan tänkas hela. Han styrde också upp min stråke, så allt känns väldigt bra. Jag tror nästan jag ska gå ner och dra några stråk nu på en gång. Man blir ju inspirerad!


Jens och jag bugar och bockar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback