Taktbyten

Kalles klätterträd, är det någon som minns det barnprogrammet?



Hur som helst har Jojje Wadenius gjort (?) en fantastisk jingle till serien, och den har jag alltid älskat. Här om dagen försökte jag analysera dess taktart och kom fram till att det var ett helt gäng taktartsbyten.

Så här trodde jag att det var:
Varje siffra motsvar hur många fjärdedelsslag det är i takten.

44 6 44 6 44 333 4444 7 44 6 4444 7 44 3 2 444444444444444444444444

Vad säger ni? De takter som är 6 slag i trodde jag först kunde vara en takt med 4 slag och en med 2 slag, men det kändes inte rimligt när jag lyssnade på det hela. Kanske är 3- och 2-takten på slutet i själva verket en 5-takt?

Kalleavsnitt

Sjukt bra låt i vilket fall!




Mitt i stan bor en kille
som heter Kalle
och Kalle har ett träd

Som han kallar sitt eget
han sitter där uppe
och drömmer och fantiserar om allt möjligt och om Emma

Emma finns bara i fantasin
men hon är fin tänker Kalle

Under trädet sitter morfar och läser tidningen
morfar tycker om att läsa om allt nytt som har hänt

Men Kalle han gillar att mest ligga stilla
i toppen och sakta gungas av vinden

Dudaddido...


Kommentarer
Postat av: Anonym

http://www.wadenius.com/lyrics.php

2009-06-09 @ 22:31:50
Postat av: axe

Jag kommer naturligtvis ihåg jingeln, men har alltid haft för mig att det är sju slag i de takterna du säger att det är sex i. Jag har nog fel och orkar inte kolla efter.

2009-06-10 @ 11:39:21
URL: http://axelo.blogg.se/
Postat av: Moncsnusk

Tack du okände, jag kom på möjligheten med tretakt istället för sextakt på bussen imorse. Nu vet jag och slipper vända mig i sängen!

2009-06-10 @ 21:00:45
URL: http://moncan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback