Men sluta nu!

"Leighton Meester som spelar den prydliga Blaire Waldorf i Gossip Girl, har nu lanserat ett sammarbete tillsammans med Reebok. Vad tycker ni? Passar hon som ikon för Reeboks nya sneakers-kollektion, eller passar hon mer som en prydlig tjej, som exempelvis gör reklam för någon skönhetsprodukt?" 

Så inleddes ett inlägg som fanns att läsa på blogg.se:s förstasida. Det är ju så att man kan må illa. Vad då "...eller passar hon mer som en prydlig tjej, som exempelvis gör reklam för någon skönhetsprodukt?"? Jag säger usch... det låter så nedlåtande och ytligt att det riktigt kryper i skinnet på mig. Det kan vara okej att ifrågasätta om någon verkligen framstår som sportig. Men nu handlar det om en övergång från fritidsintressen till utseende, och jag gillar det inte. Trött. Usch.
Det värsta är inte att någon tänker det, det värsta är att någon skriver det, att någon har sådana värderingar att den gör en sådan koppling. Att denna Leighton borde satsa på skönhetsprodukter, för det är vad hon duger till. Feminint och trevligt och gulligt. Låtom oss förstärka könsrollerna!

Feministen inom mig vaknade nog till lite...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback