Det börjar lukta student

Igår gick jag på (för mig) årets första studentskiva*. Det var ljuvligt. Vänner vart man än vände sig, dans, dans och åter dans. Musiken var bra, kanske inte vad jag lyssnar på i vanliga fall, men ack så fylld av cypriotiska minnen och lätt att svänga sina lurviga till.

Temat var djungel, och jag hade min älskade gosedjursapa Affe runt halsen. Mathilda var en regnskog. Andrea var en zebra med svans. Ida var en leopard, liksom Hillebille och Sofia. Ronja var fylld av papegojor, och Lindmark och herr Grönholm satsade på växttema, den förste med två blad på tröjan, och den andre med några bananer. Mums. Ronjas Ida var toksnygg tillsammans med sin karl i tigerrandiga hängselshorts (lurviga) och matchande pälsmössa därtill. Ja.

Äh, jag vet inte vad jag ska säga, men kul hade jag, och hem till Mathilda cyklade (ja, du läste rätt, inga bussar) jag för att sova sött.

Trevlig inledning!



*För er som inte är infödda Uppsalabor eller som helt enkelt har missat detta så kanske man ska förklara fenomenet studentskiva. Nästan varje klass (ibland gemensamt med en annan klass) i Uppsala hyr en lokal med tillstånd för att servera alkohol och bjuder sedan in alla vänner och övriga vänner till en kväll full med dans och, ja, just alkohol. Klubbarna tar då ut hutlösa priser för biljetter och tjänar storkovan eftersom klasserna bara får hyra lokalerna på vardagar då de ändå inte har öppet i vanliga fall. Ofta har skivan (som man säger i vardagligt tal) ett tema som man ska klä sig efter, det kan vara en färg, ett årtionde, "fel", marint eller precis vad som helst. Dyrt men kul! Lagom är bäst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback