Monica

När jag ändå var inne på namn...

Monika, Monica är ett kvinnonamn med okänt ursprung, det kan vara feniciskt, latinets monens- "förmanande" och grekiskans monachós - "ensam" är eventuella betydelser. Kyrkofadern Augustinus mamma hette Monica.
Äldsta belägg i Sverige, år 1785. Det är numera ganska ovanligt att barn får namnet, men på 1950-talet hörde det till de vanligare. 31 december 2005 fanns det totalt 63 048 personer i Sverige med namnet,varav 38 171 med det som tilltalsnamn.
År 2003 fick 119 flickor namnet, varav 3 fick det som tilltalsnamn.
Namnsdag: 4 maj


Najs. Tre tjejer döptes till Monika/Monica. Ynkligt. Extrem underbemanning, om jag får uttala mig. I och för sig är kanske det där med "ensam" inte så lockande, men det har åtminstone inte drabbat mig allt för hårt.

Puss!

Kommentarer
Postat av: Myrsloka

Hej hej hej Monica...hej och tjo-tjim och du kommer ju uhåg vad vi sa igår om ensamheten =)



så är det med det. Ha en bra-a-a-a da-a-a-a-a-g


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback